به صورتی که قابل فهم برای متربّیان دبیرستانی باشد چگونه است؟ این اصل که مهدى (عج) رهبر موعود و منجى عالم بشریت است به صورت عام در احادیث نبوى، و به صورت خاص در روایات ائمه اهل بیت (ع) آمده است. در این روایات، مسأله به گونه ای مورد تأکید قرارگرفته که جاى هیچگونه شکى باقى نمی گذارد و چهارصد حدیث فقط از طریق اهل سنت شمارش شده که به ضمیمه روایات شیعه به بیش از شش هزار روایت مى رسد و چنین آمارى بسیار بالاست. در مورد خیلى از مسائل بدیهى اسلام که مسلمانان به آن معتقدند، این همه روایت وارد نشده است. اما تجسّم این اندیشه در وجود امام دوازدهم (ع) هم دلایل کافى دارد که کاملاً اقناع کننده است. این دلایل را مى توان در دو دلیل نقلى و تجربی، خلاصه کرد؛ دلیل نقلى، وجود امام موعود را اثبات می کند و دلیل تجربی، ثابت می کند که مهدى (ع) یک اسطوره و یک فرضیه نیست، بلکه حقیقتى است که وجود او در تاریخ لمس شده است. اما دلیل نقلی صدها روایت و حدیث از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اهل بیت (ع) رسیده است که می گوید مهدى موعود داراى این خصوصیات است: از اهل بیت (ع) است، از فرزندان فاطمه (س) است، از نسل حسین (ع) و نهمین فرزند آن حضرت است. و روایاتى که می گوید جانشینان پیامبر (ص) دوازده نفر مى باشند. این روایات، مهدى موعود را در شخص امام دوازدهم، منحصر و معین می کنند و با اینکه ائمه (ع) براى حفظ آن حضرت از ترور و قتل سعى داشتند مسأله در سطح عمومى مطرح نشود، در عین حال روایات زیادى در این زمینه وارد شده است. البته زیادى روایت به تنهایى نمى تواند مقبولیت آن را برساند، بلکه در اینجا قرینه و گواه خاصى وجود دارد که دلیل بر صحت این روایات است. در حدیث شریف نبوى، سخن از امامان، جانشینان، امیران و سخن از دوازده تن آمده است. متن احادیث، مختلف است؛ در بعضى دوازده امام و در بعضى دوازده خلیفه و در بعضى دیگر دوازده امیر، ذکر شده است. بعضى از مؤلّفان، این احادیث را بیش از 270 شمارش کرده اند که همگى از کتاب های معتبر شیعه و سنى؛ از قبیل: صحیح بخارى، صحیح مسلم، سنن ترمذى، سنن ابوداود، مسند احمد و مستدرک حاکم نقل شده است. اما دلیل تجربی، تجربه اى که مدت زمان 70 سال گروهى از مردم با آن زندگى کردند، یعنى «غیبت صغرى». غیبت صغرى برگزارشد تا مردم به تدریج با غیبت خو بگیرند و خود را براساس آن بسازند. امام از دیده ها پنهان بود ولى از طریق وکیلان و یاران مورد وثوق (نواب اربعه) با مردم ارتباط داشت. در این مدت، چهار تن از پاک ترین و باتقواترین مؤمنان، نیابت و جانشینى آن حضرت را برعهده داشتند و در مدت 70 سال واسطه میان او و مردم بوده اند و هیچ کسى در هیچ زمینه اى خطایى از آنان ندیده و نشنیده است. آیا تصور می کنید امکان داشته باشد یک دروغ، 70 سال دوام بیاورد و چهار نفر با هماهنگى کامل و یکصدا، یک نقش را بازى کنند؟ آنان با رفتار صمیمانه خود چنان در مردم ایجاد اطمینان کرده بودند که همه به گفتار و کردار آنان ایمان داشتند. آیا مى شود این چهار تن به گونه ای نقش بازى کنند که هیچکس به حقیقت پى نبرد، در حالى که این افراد، هیچ رابطه خاصى با هم نداشته اند تا بگوییم در این قضیه تبانى کرده بودند. از قدیم گفته اند: طناب دروغ، کوتاه است. امکان ندارد یک دروغ بتواند بدین شکل دوام بیاورد و در تمام این مدت و با همه بده و بستان ها و روابط مختلف موضوع کشف نگردد و همه به درستى آن ایمان داشته باشند. بدینسان درمى یابیم که پدیده غیبت صغرى مى تواند به عنوان یک آزموده علمى، دلیل بر واقعیت خارجى یک موضوع باشد و آن وجود، زندگى و سپس غیبت حضرت مهدى (ع) است. آن حضرت پس از غیبت صغرى، خود اعلان کرده است که در پرده غیبت کبرى خواهد رفت واز نظرها پنهان خواهد گشت و هیچکسى او را نخواهد دید.
ارسال شده در شنبه 92/7/27 ساعت 1:36 ع توسط هادی صالحین